Droga do zaangażowania i współpracy
Zaufanie w miejscu pracy to fundament, który kształtuje efektywną współpracę i zaangażowanie zespołu. Brene BrownBrené Brown to amerykańska badaczka, profesor, autorka i mówczyni, znana przede wszystkim z badań nad wrażliwością, odwagą, wstydem i empatią. Uzyskała stopień doktora nauk społecznych na Uniwersytecie w Houston, gdzie… More, ceniona psycholożka i badaczka ludzkich zachowań, proponuje konkretny model, który pomaga zbudować kulturę zaufania. Katalog BravingKatalog 7 składowych zaufania stworzony przez Brene Brown. Opisane w katalogu elementy zaufania pomagają uświadomić sobie, w jaki sposób i pod wpływem jakich drobnych zdarzeń kształtuje się zaufanie między ludźmi…. More to nie tylko abstrakcyjna teoria, ale praktyczny przewodnik, który możemy zastosować w codziennych działaniach, aby wzmacniać relacje w zespole. Poniżej przyjrzymy się siedmiu kluczowym elementom zaufania według Brene BrownBrené Brown to amerykańska badaczka, profesor, autorka i mówczyni, znana przede wszystkim z badań nad wrażliwością, odwagą, wstydem i empatią. Uzyskała stopień doktora nauk społecznych na Uniwersytecie w Houston, gdzie… More i dowiemy się, jak można je zastosować w zarządzaniu zespołem.
- Granice: tworzenie przestrzeni dla wszystkich
Element granic odnosi się do określania i szanowania własnych granic prywatności oraz szacunku dla granic innych osób. W praktyce oznacza to otwarte komunikowanie się na temat możliwości i potrzeb oraz szanowanie prywatności współpracowników. Można przykładowo dzielić się obawami związanymi z zadaniami i prosić o wsparcie w trudnych sytuacjach.
- Rzetelność: budowanie wiarygodności
Rzetelność to nie tylko dotrzymywanie zobowiązań, ale także transparentność w komunikacji. Obiecujemy tylko to, co jesteśmy w stanie zrealizować, budując w ten sposób wiarygodność. Przykładowo, zobowiązując się do terminów, warto mieć realistyczne podejście do własnych zasobów, unikając obietnic na wyrost.
- Odpowiedzialność: gotowość do wzięcia odpowiedzialności za błędy
Odpowiedzialność to umiejętność przyznawania się do błędów, zrozumienia strat innych oraz podjęcie próby zadośćuczynienia. W sytuacjach, gdy coś nie idzie zgodnie z planem, kluczowe jest otwarte przyznanie się do popełnionego błędu oraz działania w kierunku jego naprawy.
- Skarbiec: dyskrecja w relacjach
Element Skarbca dotyczy zachowania się z dyskrecją, czyli dochowywania powierzonych nam tajemnic. W praktyce oznacza to, że nie ujawniamy informacji bez zgody innych osób. Z drugiej strony powinniśmy się dzielić wskazówkami dotyczącymi działania lub postaw innych osób i mówić im bez pośredników, co naprawdę myślimy. To jest oznaką lojalności wobec innych i zespołu.
- Spójność: praktykowanie wartości na co dzień
Spójność to praktykowanie swoich prawdziwych wartości w codziennych działaniach. Nawet jeśli jest to trudne, ważne jest trzymanie się swoich przekonań. Przykładowo, jeśli wartością jest uczciwość, nawet w trudnych sytuacjach warto trzymać się tej zasady.
- Nieocenianie: zrozumienie bez krytyki
Nieocenianie oznacza powstrzymywanie się od krytyki wobec innych i siebie samego. W praktyce oznacza to stawianie się w sytuacji drugiej osoby, próbę zrozumienia jej perspektywy i potrzeb bez negatywnej oceny. W kontekście pracy może to oznaczać zrozumienie obaw czy oporu zespołu wobec zmiany i otwarte rozmowy na ten temat.
- Hojność: Zakładanie Dobrych Intencji
Hojność w modelu Brene BrownBrené Brown to amerykańska badaczka, profesor, autorka i mówczyni, znana przede wszystkim z badań nad wrażliwością, odwagą, wstydem i empatią. Uzyskała stopień doktora nauk społecznych na Uniwersytecie w Houston, gdzie… More oznacza zakładanie dobrych intencji innych osób oraz wyrażanie życzliwości nawet w sytuacjach, gdy popełnili błąd. Przykładowo, jeśli współpracownik popełnił błąd, warto podejść do tego z otwartym umysłem, zakładając, że nie było to celowe, a jedynie ludzki „wypadek przy pracy”.
Katalog BRAVINGKatalog 7 składowych zaufania stworzony przez Brene Brown. Opisane w katalogu elementy zaufania pomagają uświadomić sobie, w jaki sposób i pod wpływem jakich drobnych zdarzeń kształtuje się zaufanie między ludźmi…. More jako mapa drogi do zaufania
Samo zrozumienie elementów zaufania to jedynie pierwszy krok. Menedżerowie pragnący zbudować trwałe relacje oparte na zaufaniu, muszą przełożyć te idee na konkretne działania. Oto kilka praktycznych wskazówek, jak efektywnie wykorzystać katalog BRAVINGKatalog 7 składowych zaufania stworzony przez Brene Brown. Opisane w katalogu elementy zaufania pomagają uświadomić sobie, w jaki sposób i pod wpływem jakich drobnych zdarzeń kształtuje się zaufanie między ludźmi…. More:
- Bycie inspirującym wzorcem: Cały zespół powinien być wierny zasadom katalogu BRAVINGKatalog 7 składowych zaufania stworzony przez Brene Brown. Opisane w katalogu elementy zaufania pomagają uświadomić sobie, w jaki sposób i pod wpływem jakich drobnych zdarzeń kształtuje się zaufanie między ludźmi…. More, praktykując je w codziennych sytuacjach ale to menedżer powinien być liderem w tej kwestii. Jego zachowanie jest punktem wyjścia do ukształtowania kultury zaufania w zespole.
- Określanie wzajemnych oczekiwań: Regularne spotkania zespołowe stanowią doskonałą okazję do jasnego określenia wzajemnych oczekiwań. Menedżer powinien stworzyć otwarte środowisko, w którym każdy członek zespołu może dzielić się swoimi oczekiwaniami i obawami.
- Docenianie zachowań budujących zaufanie w zespoleZaufanie w zespole wpływa na zaangażowanie jej członków i efektywność w osiąganiu wyników. Z jednej strony dotyczy wiary, że członkowie zespołu mają odpowiednie kompetencje, aby dobrze wykonać swoje zadania, są… More: Regularne docenianie sytuacji, w których pracownicy zachowali się zgodnie z zasadami Katalogu BRAVINGKatalog 7 składowych zaufania stworzony przez Brene Brown. Opisane w katalogu elementy zaufania pomagają uświadomić sobie, w jaki sposób i pod wpływem jakich drobnych zdarzeń kształtuje się zaufanie między ludźmi…. More, wzmacnia je. Menedżer powinien publicznie doceniać pracowników za przejawy odpowiedzialności, rzetelności czy szacunku, co motywuje do dalszych pozytywnych działań.
- Uważność na zachowania osłabiające zaufanie: Menedżer powinien reagować na sytuacje, które mogą zaszkodzić zaufaniu. Otwarta komunikacja, umożliwiająca przekazanie informacji zwrotnej, pozwoli unikać eskalacji problemów i wyeliminować zachowania, które mogą osłabić zaufanie w zespoleZaufanie w zespole wpływa na zaangażowanie jej członków i efektywność w osiąganiu wyników. Z jednej strony dotyczy wiary, że członkowie zespołu mają odpowiednie kompetencje, aby dobrze wykonać swoje zadania, są… More.
- Rozwijanie kompetencji według Katalogu BRAVINGKatalog 7 składowych zaufania stworzony przez Brene Brown. Opisane w katalogu elementy zaufania pomagają uświadomić sobie, w jaki sposób i pod wpływem jakich drobnych zdarzeń kształtuje się zaufanie między ludźmi…. More: Warto inwestować w rozwijanie kompetencji zespołu, które ułatwiają codzienne budowanie zaufania. Może to obejmować szkolenia z komunikacji, empatii, asertywności czy rozwiązywania konfliktów. Im więcej umiejętności będą mieli pracownicy, tym bardziej naturalnie BRAVINGKatalog 7 składowych zaufania stworzony przez Brene Brown. Opisane w katalogu elementy zaufania pomagają uświadomić sobie, w jaki sposób i pod wpływem jakich drobnych zdarzeń kształtuje się zaufanie między ludźmi…. More będzie wchodził w codzienną praktykę.
- Otwarte rozmowy o błędach i niedoskonałościach: Menedżer powinien tworzyć atmosferę, w której otwarte rozmowy o błędach są mile widziane. Rozmowy te powinny skupiać się na wyciąganiu wniosków i planowaniu działań naprawczych, co przyczynia się do budowy odpowiedzialności w zespole.
W rezultacie, skorzystanie z katalogu BRAVING nie tylko pozwoli na zidentyfikowanie obszarów do poprawy, ale także stworzy solidne fundamenty dla trwałej kultury zaufania w zespole. Budowanie zaufania to proces, który wymaga czasu i zaangażowania, ale efekty w postaci lepszej współpracy, zadowolenia zespołu i osiągania celów organizacyjnych są tego warte.