Problemy zarządcze to codzienność wielu właścicieli firmy. Jeśli dotyczą również Ciebie i zastanawiasz się, jak sobie z nimi radzić, odpowiedź znajdziesz w tym artykule. Przeczytaj i dowiedz się, od czego zacząć rozwiązywanie problemów w małym i średnim przedsiębiorstwie oraz, jakie działania podjąć, by usprawnić jego funkcjonowanie.
Pracując z właścicielami firm, widzę jak różne problemy zarządcze, z którymi się borykają, skutecznie hamują ich rozwój, a w przypadku firm rodzinnych psują relacje z bliskimi (pisałem o tym w artykule FIRMY RODZINNE – NAJCZĘSTSZE PROBLEMY W ZARZĄDZANIU). Poniżej wskazówki, których często udzielam, świadcząc usługi doradztwa biznesowego.
Diagnoza problemów małych i średnich przedsiębiorstw
Rozwiązywanie problemów w firmie najlepiej zacząć od ich trafnej diagnozy. Aby ją przeprowadzić, wykonaj krok wstecz i spójrz na nią z szerszej perspektywy. Porozmawiaj z pracownikami i zapytaj:
- Co ich zdaniem robisz źle?
- Co zmieniliby w zarządzaniu firmą?
- Jakie obszary wymagają poprawy?
Nie są to łatwe pytania, jednak zadając je, zyskasz wiele cennych informacji, które będą dla Ciebie wskazówką do dalszych działań.
Rozwiązania najczęstszych problemów małych i średnich przedsiębiorstw
Jeśli zauważasz, że pracownicy nie wiedzą, za co są odpowiedzialni lub kilka osób odpowiada za to samo:
- uporządkuj i stwórz zakres obowiązków na stanowiskach dla wszystkich pracowników,
- określ podległości służbowe, aby pracownicy wiedzieli, kto komu podlega i w jakim zakresie,
- określ, kto kogo zastępuje podczas nieobecności.
Wyraźnie komunikuj to pracownikom i pilnuj, by trzymali się ustaleń. To pozwala eliminować problemy takie jak brak samodzielności u pracowników.
Dla poprawy funkcjonowania firmy i relacji w zespole pomocne będzie również zmapowanie procesów, czyli stworzenie mapy określającej, jak krok po kroku przebiegają w firmie podstawowe procesy np. obsługa klienta, produkcja, transport, zakupy. Tworząc ją:
- wyznacz i określ wykonawców poszczególnych etapów danego procesu,
- zapisz, kto odpowiada, za jaki etap,
- dopilnuj, by przekazywanie etapów, leżało zarówno po stronie oddającego, jak i przyjmującego, aby obaj czuli się za nie odpowiedzialni.
Pracę firmy usprawni stworzenie księgi procedur zawierającej instrukcje działania (zwłaszcza gdy masz dużą rotację pracowników). Ułatwi ona wdrożenie nowo zatrudnionych osób i pozwoli zaoszczędzić czas potrzebny na ich przeszkolenie. W księdze procedur umieść informacje:
- jakie czynności przeprowadza się na danym etapie procesu,
- kto je wykonuje,
- z jakich zasobów znajdujących się w firmie, należy korzystać.
Jeśli prowadzisz firmę rodzinną i dostrzegasz konflikty, zaangażuj ekspertów z zewnątrz (łatwiej jest im spojrzeć na nie z dystansu). Mogą to być mediatorzy, prawnicy czy trenerzy.
Wprowadzanie nowych technologii takich jak np. chmura, system CRM (z ang. Customer Relationship Management) zamiast Excela i eliminacja działań typu papier-ołówek, również usprawni współpracę w zespole.
Edukacja to często zaniedbany obszar, na który wielu firmom szkoda funduszy. Tymczasem inwestycje w szkolenia, studia podyplomowe pozwalają pracownikom nabywać nowych umiejętności, a w efekcie lepiej pracować. Szczególnie ważne będą szkolenia zarządzanie zespołem, ponieważ to wysokie kompetencje kierowników zwiększają szanse na powodzenie biznesowe firmy.
Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci efektywnie rozwiązywać problemy w firmie i usprawnić jej funkcjonowanie. Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia, zapraszam do kontaktu. Chętnie pomogę, podzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem zdobytym podczas pracy z właścicielami małych i średnich przedsiębiorstw.