Ocenianie pracowników – czy wiesz, jak robić to dobrze?

jak zwiekszyc efektywnosc menedzera
You are currently viewing Ocenianie pracowników – czy wiesz, jak robić to dobrze?

Na sukces każdej firmy składają się działania zarówno menedżera czy właściciela firmy, jak i jego pracowników. W życiu każdego przedsiębiorcy zdarzają się sytuacje, gdy zatrudnione osoby radzą sobie gorzej, popełniają błędy (często niezamierzone), na które trzeba zwrócić im uwagę. Jesteś menedżerem/właścicielem firmy i zastanawiasz się, jak powinno wyglądać ocenianie pracowników, by motywowało ich do działania? Wskazówki znajdziesz w tym artykule.

Kompetencje pracowników są zasobem równie ważnym, jak majątek firmy, dlatego jako jej właściciel potrzebujesz zainwestować nie tylko pieniądze w ich rozwój (np. poprzez szkolenia pracownicze), ale również czas, by udzielić im konstruktywnej informacji zwrotnej.

Dlaczego ocenianie pracowników jest ważne dla rozwoju firmy?

Nawet jeśli w Twojej firmie nie prowadzi się rozmów oceniających, ocenianie pracowników i tak ma miejsce. Dokonujesz go, podejmując decyzje personalne:

  • zatrudniając nowe osoby,
  • zwalniając pracowników,
  • dając awanse,
  • przyznając premie.

Dlatego ważne jest określenie form i podstaw (kryteriów) takich ocen, by były one stosowane świadomie, wpisywały się w kulturę firmy, promowały określone wartości i postawy. Dzięki takiemu podejściu Twoi pracownicy będą otrzymywać uporządkowaną informację zwrotną. To z kolei pozwoli im świadomie współpracować przy doskonaleniu wyników, umiejętności, a firmie osiągać cele biznesowe. Skuteczna komunikacja to niezwykle ważny element zarządzania zespołem.

Jak przygotować się do rocznej rozmowy oceniającej pracownika?

Zanim przystąpisz do rozmowy rocznej oceniającej pracownika i dasz mu feedback na temat jego pracy, odpowiednio się do niej przygotuj. Zastanów się:

  • jaki jest cel rozmowy i co chcesz dzięki niej osiągnąć,
  • przeanalizuj zachowania pracownika, skupiając się na faktach, konkretnych przykładach, jego mocnych i słabych stronach, pozytywnych i negatywnych zachowania i działaniach, aby poznać i zrozumieć przyczyny osiąganych przez niego wyników,
  • zastanów się, jakie są konsekwencje jego pozytywnych i negatywnych działań, dla Ciebie, firmy, zespołu,
  • określ swoje oczekiwania, by jasno zakomunikować, jakich zachowań, umiejętności i kompetencji oczekujesz na danym stanowisku. 

Jak prowadzić rozmowę oceniającą pracownika?

Prowadząc rozmowę oceniającą pracownika, zadbaj o efektywną komunikację interpersonalną i zwróć uwagę na kilka kwestii:

  • stwórz odpowiednią atmosferę, by pracownik czuł się swobodnie,
  • przedstaw cel rozmowy,
  • omów najważniejsze fakty i poproś o komentarz,
  • zachęcaj pracownika do wyrażania opinii na temat przyczyn wyników, które uzyskał,
  • zmobilizuj pracownika do samooceny i wyciągnięcia wniosków z ewentualnych różnic,
  • ustal, co mogłoby pomóc ocenianemu w uzyskaniu lepszych wyników (zachowania, które można zmienić),
  • wspólnie sformułujcie cele i skonkretyzuj deklaracje,
  • ustalcie mierniki i wskaźniki sukcesu,
  • podsumuj ustalenia, by upewnić się, że rozumiecie je w ten sam sposób.

Jak sprecyzować cele rozwojowe przy ocenianiu pracownika?

Aby roczna rozmowa oceniająca była jeszcze bardziej efektywna, dobrze jest sprecyzować z ocenianym pracownikiem cele rozwojowe. Pomocne będą pytania z trzech kategorii:

  1. Pytania ogólne takie jak:
  • W jakich obszarach chciałbyś się rozwijać? Na rozwoju jakich umiejętności chciałbyś się skoncentrować w najbliższym czasie?
  • Dlaczego wybrałeś właśnie te obszary i na ile są one dla Ciebie ważne/ pilne/ istotne?
  • Jakie korzyści przyniesie Ci realizacja tego pomysłu/ propozycji?
  • W jaki sposób mógłbyś rozwijać swoją wiedzę i umiejętności? Pomyśl o działaniach, których realizacja jest zależna przede wszystkim od Ciebie.
  • W jaki sposób mógłbyś zwiększyć / zmniejszyć / poprawić / zmienić/ swoje umiejętności w obszarze…?
  1. Pytania badające potrzeby, oczekiwania, opinie:
  • Jak widzisz pomysł / kwestię / możliwość / (itp.) ….?
  • Co (Twoim zdaniem) jest / można / trzeba/ powinno się / (itp.) ….?
  • Co myślisz o tym moim stanowisku / pomyśle / takim podejściu / (itp.) ….?
  • Jak podoba Ci się pomysł / możliwość / propozycja/ (itp.) ….?
  • Jakie rozwiązanie byłoby według Ciebie najlepsze / najszybsze / najbardziej efektywne?
  • Która/-y opcja / pomysł / możliwość / argument / (itp.) najbardziej do Ciebie przemawia?
  • Co będzie dla Ciebie największym wyzwaniem w tym pomyśle?
  • Co mógłbym zrobić, żeby ułatwić Ci zdobywanie umiejętności/ wiedzy
    w obszarze…?
  1. Pytania ukierunkowujące na działanie:
  • Co proponujesz?
  • Co powiesz na…?
  • Jakie działania podejmiesz / chcesz podjąć / możesz podjąć?
  • Jak chcesz to osiągnąć?
  • W jaki sposób to zrobisz?
  • Jakie widzisz przeszkody, by wdrożyć ten pomysł w życie?
  • Jaki masz plan, aby poradzić sobie z tymi przeszkodami?
  • Jaki będzie Twój pierwszy krok?

Mam nadzieję, że wskazówki zwarte w artykule, będące wynikiem mojej wiedzy, wieloletniego doświadczenia i współpracy z właścicielami firm w zakresie efektywnej komunikacji w zespole, okażą się dla Ciebie pomocne w ocenianiu pracowników. Życzę Ci wielu satysfakcjonujących, dla obu zainteresowanych stron, rozmów oceniających.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w uporządkowaniu procesów w firmie, zapoznaj się z ofertą naszych szkoleń dla menedżerów. Jeżeli natomiast wolisz konsultacje indywidualne, również zapraszam do kontaktu.

Przeczytaj również ->Co robić, gdy pracownik popełnia błędy?

Bruno Żółtowski

Doradza menedżerom i wspiera zarządy firm w budowaniu strategii HRM (Human Resources Management). Diagnozuje potrzeby organizacji i projektuje procesy rozwojowe dla firm i instytucji. Specjalizuje się w usprawnianiu pracy zespołów oraz szkoleniu menedżerów z zarządzania zadaniami i efektywności osobistej.
Wykorzystuje doświadczenia zawodowe zdobyte w pracy trenera, menedżera i przedsiębiorcy, co pomaga mu syntetyzować wiedzę i skuteczniej rozwiązywać problemy Klientów. W 2005 roku założył firmę SILLEO, gdzie obecnie pełni rolę prezesa Zarządu spółki.
Ukończył studia magisterskie i doktoranckie z zakresu psychologii, studia menedżerskie w Szkole Głównej Handlowej, szkołę coachingu, Szkołę Trenerów Biznesu Moderator, liczne szkolenia dla trenerów i z zakresu Lean Management.
Uwielbia włóczęgę po świecie z plecakiem na plecach i dobrego bluesa.