Jak motywować pracowników za pomocą relacji?

motywowanie pracowników
You are currently viewing Jak motywować pracowników za pomocą relacji?

Przeciętny Polak spędza w pracy 44 godziny tygodniowo, 2288 godzin w ciągu roku. To co nas tam trzyma to nie tylko pieniądze. Równie istotne są czynniki, które trudniej zmierzyć, takie jak zaufanie do przełożonych i zespołu, relacje i dobra atmosfera w pracy. Dlaczego to takie ważne i co może zrobić menedżer, aby pracownicy zostawali w organizacji nie tylko z powodów finansowych?

Dlaczego relacje w pracy są ważne?

Wyobraź sobie, że wstajesz rano, na zewnątrz deszcz, wiatr i zimno. Co spowoduje, że uśmiechniesz się na myśl pójścia tego dnia do biura? Pieniądze, które dostaniesz na koniec miesiąca? Możliwość przejażdżki Twoim nowym samochodem? Perspektywa spotkań z klientami? A może myśl o spotkaniu z kolegami i koleżankami, których lubisz, z którymi dobrze się czujesz, razem się śmiejecie i razem rozwiązujecie problemy?

Wieloletnie badania nad ludzką motywacją doprowadziły Edwarda L. Deciego i Richarda M. Ryana do wniosku, że każdy człowiek ma potencjał do bycia zmotywowanym. Badacze zauważyli, że jesteśmy zmotywowani gdy mamy możliwość zaspokojenia trzech podstawowych potrzeb: autonomii, kompetencji i relacji z innymi.

Relacje z innymi rozumiane są jako poczucie bycia częścią większej grupy, przynależności i bycia istotnym dla innych ważnych dla nas osób. Jeśli jako szefowie będziemy wspierać nawiązywanie i utrzymywanie dobrych relacji między pracownikami zyskamy zespół, w którym ludzie lubią i chcą ze sobą współpracować, potrafią się dzielić wiedzą i doświadczeniem. Dzięki temu pracownicy czerpią psychologiczną korzyść z tych relacji i są bardziej zmotywowani wewnętrznie do pracy.

Dobre relacje pomiędzy pracownikami leżą u podłoża wielu pożądanych przez menedżerów zjawisk:

  • większego zaangażowania w pracę – pracownicy, którzy mają dobre relacje chętniej przychodzą do pracy, bardziej zależy im na wynikach,
  • poszukiwania rozwiązań na styku różnych dziedzin – dzięki dobrym relacjom w pracy łatwiej jest uniknąć tworzenia się silosów – czyli obszarów, w których ludzie koncentrują się wyłącznie na swoich celach. Myślenie pracowników zmienia się z percepcji „ja” na „my”,
  • innowacji – kiedy pracownicy pracują w przyjaznym i bezpiecznym środowisku chętniej przekraczają granicę w myśleniu kreatywnym, ponieważ mniej obawiają się krytyki,
  • dzielenia się wiedzą i doświadczeniem – poczucie przynależności i pozytywna atmosfera powodują, że pracownicy chętniej pomagają sobie nawzajem, udzielają sobie informacji i wyjaśnień.
  • mniejsza rotacja pracowników – pracownicy, którzy zainwestowali swoją energię w budowanie dobrych relacji są mniej skłonni do porzucenia ich na rzecz nowego środowiska pracy.

Jak zadbać o budowanie dobrych relacji w zespole?

  1. Zapewnij pracowników, że dobre relacje są dla ciebie ważne. Jak to robić?

Oczywiście nie chodzi o wygłoszenie kwiecistej mowy na ten temat, bo za słowami muszą iść czyny. Jeśli w codziennym zachowaniu menedżerowie nie będą szanowali ludzi, z którymi współpracują i sami nie będą stwarzali okazji do rozwijania relacji, nikt w zapewnienia ustne nie uwierzy. Pamiętaj o tym, że zadania, cele i wskaźniki są ważne, ale za nimi zawsze stoi człowiek, któremu być może aktualnie życie rzuca kłody pod nogi i to one, a nie złe intencje stoją za popełnianymi błędami.

Pracownicy będą wiedzieli, że relacje są dla ciebie ważne przede wszystkim wtedy, kiedy będziesz mieć czas na rozmowę (nawet krótką). Także, gdy zadawane przez Ciebie pytania będą adekwatne do tego czym aktualnie pracownik się zajmuje, a rozmowa będzie oparta na szacunku dla pracownika.

  • Dowiedz się kim jest twój współpracownik prywatnie

Nie poznasz człowieka naprawdę, dopóki będziesz ograniczać się do życia zawodowego. Łatwiej będzie Ci też go zrozumieć, obiektywnie ocenić. Pamiętaj by nie traktować pracownika jak kolejny trybik w maszynie.  Oczywiście, istotna tu jest uważność, dyskrecja i delikatność, bo przecież nie chodzi o wypytywanie o szczegóły życia prywatnego czy wtrącanie się w sprawy, do których pracownik nie chce nas dopuścić. Każdy człowiek ma swoją granicę umiejscowioną gdzie indziej. Podczas, gdy jeden obszernie opowie Ci o sobie, inny zdradzi tylko tyle ile niezbędne. Trzeba te granice szanować. Zachęcam raczej do tego, żeby próbować, zadając proste, niezobowiązujące pytania: „Co u ciebie?”, „Jak ci minął weekend?”, „Jak po wakacjach?”. Pozwolą Ci zadbać o taką atmosferę, w której pracownik poczuje się bezpiecznie i chętniej będzie mówił o sobie. Nie można też zapominać o regule wzajemności – jeśli nasz rozmówca się otworzy to ukrywanie naszej prywatności może spowodować utratę zaufania.

  • Zadawaj pytania i słuchaj odpowiedzi

Brak pytań w wypowiedzi świadczy o … monologu. Jeśli więc masz akurat potrzebę wygłoszenia takiej mowy to w porządku, ale pamiętaj, że monolog nie pomoże ci zbudować relacji. Jeśli faktycznie chcesz motywować przez relacje, to skup się na zadawaniu pytań otwartych. Pozwolą one rozmówcy na zbudowanie dłuższych wypowiedzi i podzielenie się z Tobą jego perspektywą. Ale samo zadanie pytania to dopiero początek. Nawiązanie w swojej wypowiedzi do tego co przed chwilą usłyszeliśmy, nie tylko potwierdza to, że z naszym słuchem jest wszystko w porządku, ale także, że jest to dla nas na tyle ważne, że chcemy kontynuować ten wątek. Bo przecież moglibyśmy po prostu zadać kolejne pytanie na inny temat, ale … no cóż … Przypominałoby to bardziej przesłuchanie niż rozmowę.

  • Stwarzaj okazje do budowania relacji

Nie tylko między Tobą o Twoimi współpracownikami, ale także między nimi samymi. Nie reaguj nerwowo, kiedy wchodzisz do biura i słyszysz prywatne rozmowy – są one nieodłącznym elementem funkcjonowania każdej grupy i pozytywnym sygnałem świadczącym o budowaniu relacji. Organizując spotkanie służbowe przeznacz część czasu na rozmowy nie związane z tematem, świętujcie małe i duże sukcesy przy wspólnej kawie czy herbacie, spotykajcie się przy urodzinowym ciastku, zaproponuj wspólne wyjście po pracy. Oczywiście Twoją rolą jest jednocześnie zadbać także o to, żeby były realizowane zadania, a czas w pracy nie zamienił się w ciągłą imprezę 😊

  • Nie uciekaj od konfliktów wewnątrz zespołu

Najtrudniejsze na koniec. Częste wśród menedżerów jest podejście, polegające na tym, że konflikty wewnątrz zespołu powinny być rozwiązywane przez osoby skonfliktowane. Niestety, każdy konflikt jest jak rana w organizmie. Niby nie śmiertelna, a jednak boli. Wpływa na funkcjonowanie całego zespołu, może też znacząco osłabić relacje, a co za tym idzie – motywację. Tak więc, jedynym wyjściem jest wziąć się z takim konfliktem za bary i porozmawiać otwarcie z osobami w niego zaangażowanymi. Jeśli potraktujesz konflikt jako okazję do rozwoju – jest spora szansa, że tym właśnie będzie.

Dobre relacje szefa z pracownikami i pracowników między sobą to coś, co nie powstaje w jednym momencie. To suma naszych wszystkich zachowań, wypowiedzianych słów i podejścia do drugiego człowieka. Warto w nie zainwestować, bo jest to bieg długodystansowy, który przynosi trwałe korzyści.

O tym jak ważna jest integracja menedżera z zespołem możesz przeczytać tutaj.

Jeśli interesuje Cię szkolenie menedżerskie – przeczytaj program.

Jeśli ten temat Cię zaciekawił i chciałabyś lub chciałbyś porozmawiać o tym jak możemy Cię wspierać w motywowaniu pracowników zapraszam do kontaktu.

Agnieszka Dunaj

Uczy menedżerów nowoczesnego podejścia do zarządzania ludźmi opartego na zaufaniu i budowaniu zaangażowania. Prowadzi warsztaty rozwijające kompetencje menedżerskie i coaching menedżerski.
Specjalizuje się w tematyce związanej z motywowaniem pracowników i komunikacją. Pomaga firmom przechodzić na partnerski i partycypacyjny styl zarządzania. Pracuje na sali szkoleniowej od 2001 roku i stale poszukuje nowych sposobów na ciekawe i efektywne przekazywanie wiedzy. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie menedżerskie, zarządzała zespołami w projektach międzynarodowych.
Ukończyła studia magisterskie z zakresu pedagogiki, studia magisterskie z filologii angielskiej, studia z zarządzania zasobami ludzkimi, Szkołę Trenerów Metrum, Szkołę Profesjonalnego Coachingu oraz Szkołę Treningu i Coachingu Zespołowego szereg szkoleń dla menedżerów.
Jest niepoprawną optymistką, w każdej sytuacji znajduje pozytywy.