O tym, jak motywować pracowników, napisano już wiele. W tym artykule przedstawiam 23 sposoby na to, co robić, by demotywować pracowników. Poniższa lista powstała na podstawie mojej kilkunastoletniej współpracy z firmami i instytucjami. Zapraszany przez firmy do wspierania menedżerów w sytuacjach, gdy pracownicy są zdemotywowani, zawsze analizuję przyczyny takiej sytuacji. Tak powstała lista zaobserwowanych przeze mnie najczęstszych przyczyn demotywacji.
Jeśli jesteś menedżerem lub właścicielem firmy, przeczytaj i sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Zatem, trochę z przymrużeniem oka:
co robić, by skutecznie demotywować pracowników?
- Każ im wykonywać większość lub wszystkie zadania tak, jak Ty uważasz za słuszne bez względu na ich doświadczenie, kompetencje, staż, a przestaną się angażować, bo będą wiedzieli, że ich zdanie się nie liczy.
- Nie dawaj im autonomii i kontroluj na każdym kroku. Najpierw poczują, że nie masz do nich zaufania, potem przestaną się angażować, a na koniec skutecznie zdemotywują się.
- Składaj obietnice i nie wywiązuj się z nich.
- Płać mało to jeden z najskuteczniejszych sposobów demotywacji pracowników i najczęstszy powód ich odejścia z firmy.
- Nie dawaj podwyżek, a efekt będzie podobny jak w punkcie 4.
- Nie daj im poczucia, że mają wpływ na swoją pracę.
- Nie ustalaj jasnych kryteriów wynagradzania lub w ogóle ich nie twórz – brak jasnych wytycznych, chaos organizacyjny bardzo efektywnie demotywuje.
- Dawaj niską podstawę i dużą premię uznaniową bez podania konkretnych kryteriów, uzależnioną od Twojego systemu oceny, który znasz tylko Ty.
- Nie doceniaj, nie chwal!
- Dorzucaj obowiązków, ale nie pieniędzy do pensji.
- Nie dostarczaj narzędzi do pracy, niech sami sobie radzą.
- Nie dbaj o atmosferę w zespole, nie interesuj się konfliktami, bagatelizuj je i nie ingeruj, niech się piętrzą!
- Podkręcaj rywalizację, by pracownicy widzieli w sobie tylko konkurentów i nie mieli poczucia, że tworzą jeden zespół, który łączy wspólny cel.
- Wprowadzaj zmiany w firmie z dnia na dzień, z zaskoczenia, bez uprzedzenia, angażowania pracowników, czasu na systematyczne wdrożenie, wsparcia.
- Nie dawaj awansu, nawet jeśli dajesz pracownikom coraz bardziej odpowiedzialne zadania, nie zmieniaj im stanowisk na wyższe. Niech latami mają to samo w umowie i w stopce maila.
- Dawaj awanse, ale bez podwyżek niech mają więcej odpowiedzialności, a pensję tę samą.
- Nie inwestuj w ich edukowanie, w szkolenia, niech sami się szkolą. Brak możliwości rozwoju to jeden z najczęstszych powodów zmiany pracy zwłaszcza przez pracowników młodego pokolenia.
- Nie dawaj zadań pozwalających zdobyć nowe umiejętności, to sprawi, że pomyślą, że w tej firmie nic ich już nie czeka. Zdemotywują się i będą dawać z siebie niezbędne minimum lub odejdą.
- Wytykaj błędy na każdym kroku i przy każdej możliwej okazji najlepiej przy innych pracownikach, klientach, na spotkaniu zespołu.
- Przypisuj sobie sukcesy pracowników i umniejszaj ich rolę w sukcesie.
- Mów im – „cieszcie się, że macie pracę, na Wasze miejsce czeka kolejka chętnych”.
- Wytypuj ulubieńca i faworyzuj go! Demotywacja u pozostałych członków zespołu gwarantowana.
- Lekceważ i bagatelizuj zgłaszane problemy i trudności.
Jako lider niewątpliwie masz duży wpływ na zespół, którym zarządzasz, atmosferę, jaka w nim panuje i motywację pracowników. Słowo „zarządzać” jest tutaj kluczem i należy odróżnić je od „rządzenia”, które kojarzy się negatywnie. Nikt z nas nie lubi, gdy szef, lider “się rządzi”.
Jeśli jako lider, menedżer, właściciel firmy zadajesz sobie pytanie – jak motywować pracowników, moja podpowiedź brzmi, postępuj wbrew powyższej liście. Zyskasz zaangażowany i samodzielny zespół gotowy do podejmowania nowych wyzwań. Skąd to wiem? Od 16 lat w SILLEO pomagamy przedsiębiorcom i menedżerom budować silne zespoły. Uczymy m.in. tego, jak motywować pracowników i wspieramy w tworzeniu systemów motywacyjnych. Jeśli masz pytania, umów się na bezpłatną konsultację.
Przeczytaj również -> Demotywacja u młodych menedżerów – najczęstsze powody.