Co robić, by demotywować pracowników?

demotywować pracowników
You are currently viewing Co robić, by demotywować pracowników?

O tym, jak motywować pracowników, napisano już wiele. W tym artykule przedstawiam 23 sposoby na to, co robić, by demotywować pracowników. Poniższa lista powstała na podstawie mojej kilkunastoletniej współpracy z firmami i instytucjami. Zapraszany przez firmy do wspierania menedżerów w sytuacjach, gdy pracownicy są zdemotywowani, zawsze analizuję przyczyny takiej sytuacji. Tak powstała lista zaobserwowanych przeze mnie najczęstszych przyczyn demotywacji.

Jeśli jesteś menedżerem lub właścicielem firmy, przeczytaj i sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Zatem, trochę z przymrużeniem oka:

co robić, by skutecznie demotywować pracowników? 

  1. Każ im wykonywać większość lub wszystkie zadania tak, jak Ty uważasz za słuszne bez względu na ich doświadczenie, kompetencje, staż, a przestaną się angażować, bo będą wiedzieli, że ich zdanie się nie liczy.
  2. Nie dawaj im autonomii i kontroluj na każdym kroku. Najpierw poczują, że nie masz do nich zaufania, potem przestaną się angażować, a na koniec skutecznie zdemotywują się.
  3. Składaj obietnice i nie wywiązuj się z nich.
  4. Płać mało to jeden z najskuteczniejszych sposobów demotywacji pracowników i najczęstszy powód ich odejścia z firmy.
  5. Nie dawaj podwyżek, a efekt będzie podobny jak w punkcie 4.
  6. Nie daj im poczucia, że mają wpływ na swoją pracę.
  7. Nie ustalaj jasnych kryteriów wynagradzania lub w ogóle ich nie twórz – brak jasnych wytycznych, chaos organizacyjny bardzo efektywnie demotywuje.
  8. Dawaj niską podstawę i dużą premię uznaniową bez podania konkretnych kryteriów, uzależnioną od Twojego systemu oceny, który znasz tylko Ty.
  9. Nie doceniaj, nie chwal!
  10. Dorzucaj obowiązków, ale nie pieniędzy do pensji.
  11. Nie dostarczaj narzędzi do pracy, niech sami sobie radzą.
  12. Nie dbaj o atmosferę w zespole, nie interesuj się konfliktami, bagatelizuj je i nie ingeruj, niech się piętrzą!
  13. Podkręcaj rywalizację, by pracownicy widzieli w sobie tylko konkurentów i nie mieli poczucia, że tworzą jeden zespół, który łączy wspólny cel.
  14. Wprowadzaj zmiany w firmie z dnia na dzień, z zaskoczenia, bez uprzedzenia, angażowania pracowników, czasu na systematyczne wdrożenie, wsparcia.
  15. Nie dawaj awansu, nawet jeśli dajesz pracownikom coraz bardziej odpowiedzialne zadania, nie zmieniaj im stanowisk na wyższe. Niech latami mają to samo w umowie i w stopce maila.
  16. Dawaj awanse, ale bez podwyżek niech mają więcej odpowiedzialności, a pensję tę samą.
  17. Nie inwestuj w ich edukowanie, w szkolenia, niech sami się szkolą. Brak możliwości rozwoju to jeden z najczęstszych powodów zmiany pracy zwłaszcza przez pracowników młodego pokolenia.
  18. Nie dawaj zadań pozwalających zdobyć nowe umiejętności, to sprawi, że pomyślą, że w tej firmie nic ich już nie czeka. Zdemotywują się i będą dawać z siebie niezbędne minimum lub odejdą.
  19. Wytykaj błędy na każdym kroku i przy każdej możliwej okazji najlepiej przy innych pracownikach, klientach, na spotkaniu zespołu.
  20. Przypisuj sobie sukcesy pracowników i umniejszaj ich rolę w sukcesie.
  21. Mów im – „cieszcie się, że macie pracę, na Wasze miejsce czeka kolejka chętnych”.
  22. Wytypuj ulubieńca i faworyzuj go! Demotywacja u pozostałych członków zespołu gwarantowana.
  23. Lekceważ i bagatelizuj zgłaszane problemy i trudności.

Jaki lider niewątpliwie masz duży wpływ na zespół, którym zarządzasz, atmosferę, jaka w nim panuje i motywację pracowników. Słowo „zarządzać” jest tutaj kluczem i należy odróżnić je od „rządzenia”, które kojarzy się negatywnie. Nikt z nas nie lubi, gdy szef, lider “się rządzi”. 

Jeśli jako lider, menedżer, właściciel firmy zadajesz sobie pytanie – jak motywować pracowników, moja podpowiedź brzmi, postępuj wbrew powyższej liście. Zyskasz zaangażowany i samodzielny zespół gotowy do podejmowania nowych wyzwań. Skąd to wiem? Od 16 lat w SILLEO pomagamy przedsiębiorcom i menedżerom budować silne zespoły. Uczymy m.in. tego, jak motywować pracowników i wspieramy w tworzeniu systemów motywacyjnych. Jeśli masz pytania, umów się na bezpłatną konsultację.

Przeczytaj również -> Demotywacja u młodych menedżerów – najczęstsze powody.

Bruno Żółtowski

Doradza menedżerom i wspiera zarządy firm w budowaniu strategii HRM (Human Resources Management). Diagnozuje potrzeby organizacji i projektuje procesy rozwojowe dla firm i instytucji. Specjalizuje się w usprawnianiu pracy zespołów oraz szkoleniu menedżerów z zarządzania zadaniami i efektywności osobistej.
Wykorzystuje doświadczenia zawodowe zdobyte w pracy trenera, menedżera i przedsiębiorcy, co pomaga mu syntetyzować wiedzę i skuteczniej rozwiązywać problemy Klientów. W 2005 roku założył firmę SILLEO, gdzie obecnie pełni rolę prezesa Zarządu spółki.
Ukończył studia magisterskie i doktoranckie z zakresu psychologii, studia menedżerskie w Szkole Głównej Handlowej, szkołę coachingu, Szkołę Trenerów Biznesu Moderator, liczne szkolenia dla trenerów i z zakresu Lean Management.
Uwielbia włóczęgę po świecie z plecakiem na plecach i dobrego bluesa.