Jak budować relacje w pracy, aby stworzyć efektywny zespół?

You are currently viewing Jak budować relacje w pracy, aby stworzyć efektywny zespół?

Jak budować relacje w pracy, aby stworzyć efektywny zespół?

Budowanie efektywnych i zaangażowanych zespołów to cel wielu organizacji, które chcą być konkurencyjne na rynku i przyciągać najlepszych kandydatów do pracy. Często jednak, w realizacji tego celu, pomijają jeden z ważniejszych czynników – relacje.

Jak relacje w pracy wpływają na zaangażowanie pracowników?

Z badania przeprowadzonego przez SILLEO wśród 162 pracowników służby cywilnej w Polsce wynika, że dla zdecydowanej większości pracowników tym co powoduje, że chętnie przychodzą do pracy jest atmosfera. Z kolei badanie The Harvard Study of Adult Development udowadnia, że bliskie relacje stanowią najważniejszy czynnik wpływający na nasze poczucie szczęścia. Natomiast badanie Instytutu Gallupa wskazuje, że pracownicy, którzy mają w pracy przyjaciela wykazują znacznie wyższe zaangażowanie w pracę niż koledzy, którzy nie zawiązują przyjaźni w pracy. Inwestycja w relacje wydaje się więc być zarazem najbardziej efektywnym i najtańszym sposobem budowania zaangażowania pracowników.

Jak lepiej poznać pracowników?

W wielu zespołach zwraca się uwagę przede wszystkim na kompetencje – co pracownik potrafi zrobić, jak szybko i jak dobrze. Bywa, że szefowie nie wiedzą zbyt wiele na temat osób, z którymi pracują. To, kim są w życiu prywatnym, jakie mają problemy i sukcesy, znacząco wpływa na to kim są w pracy. Inicjuj więc rozmowy na tematy prywatne, pilnując jednak przy tym granic jakie stawia przed tobą pracownik. Jeśli widzisz, że nie chce o czymś mówić – nie naciskaj. Pamiętaj też o tym, że powinna to być partnerska wymiana informacji – jeśli ty nic nie powiesz o sobie, nie licz na to, że pracownik będzie otwarty na rozmowy na swój temat.

Jak być partnerem dla swoich pracowników?

Ludzie stają się bardziej otwarci i chętni do współpracy kiedy czują się ważni. Dlatego stawianie ich na równi ze sobą jest niezwykle ważne. Kiedy traktujemy współpracowników z góry, nie przejmują odpowiedzialności, stają się zależni od szefa, czasem przyjmują postawę obronną, którą można zaobserwować w postaci biernego oporu. Jeśli chcesz tego uniknąć zainteresuj się ich perspektywą, pytaj o zdanie, angażuj w rozwiązywanie problemów, słuchaj sugestii i wyjaśniaj. Bądź autentycznie ciekawy/ciekawa ich perspektywy. Dzięki temu będą czuli, że mają wpływ na to co się dzieje w zespole, ale też zyskają wiarę w siebie i w to, że mogą stawiać czoła różnym zawodowym trudnościom.

Jak zadbać o zaufanie w zespole?

Budowanie zaufania to proces, który warto zacząć od zaufania swoim pracownikom. Ciągłe kontrolowanie, drobiazgowe instrukcje, w sytuacji kiedy pracownik ich nie potrzebuje, brak doceniania nie pozwala pracownikom ci zaufać. Pozwól im, w miarę możliwość, decydować o tym jak i kiedy wykonają zadanie, do błędów podchodź konstruktywnie – wyciągając wnioski, a nie konsekwencje i zauważaj kiedy zrobią coś dobrze. Warto skorzystać z doskonałego narzędzia wspierającego budowanie zaufania w zespole – z katalogu BRAVING, które podpowie ci co jeszcze buduje zaufanie.

Jak radzić sobie, gdy w zespole są osoby różniące się od innych?

Współczesne zespoły to na ogół mieszanka różnych typów osobowości, osób różnej płci, orientacji, wiary, kultury czy pochodzenia. Różnimy się też poglądami, czasem na najbardziej podstawowe kwestie. W takiej sytuacji łatwo o pomijanie osób, które są inne niż większość zespołu. Dlatego niezwykle ważnym zadaniem lidera jest zauważenie i docenienie tej różnorodności, a także zachęcanie do tego całego zespołu, tak aby każdy czuł się w nim bezpiecznie i komfortowo i mógł w pełni być sobą. Pokaż wszystkim, że akceptujesz i doceniasz inny punkt widzenia, angażuj w ważne zadania osoby, które w jakiś sposób różnią się od reszty zespołu, traktuj je na równi z innymi.

Rola lidera w budowaniu relacji zarówno ze swoimi pracownikami, jak i wpływ na relacje między nimi jest nie do przecenienia. Dzięki temu powstaje zespół, który się wspiera i który potrafi pokonać największe trudności.

Agnieszka Dunaj

Uczy menedżerów nowoczesnego podejścia do zarządzania ludźmi opartego na zaufaniu i budowaniu zaangażowania. Prowadzi warsztaty rozwijające kompetencje menedżerskie i coaching menedżerski.
Specjalizuje się w tematyce związanej z motywowaniem pracowników i komunikacją. Pomaga firmom przechodzić na partnerski i partycypacyjny styl zarządzania. Pracuje na sali szkoleniowej od 2001 roku i stale poszukuje nowych sposobów na ciekawe i efektywne przekazywanie wiedzy. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie menedżerskie, zarządzała zespołami w projektach międzynarodowych.
Ukończyła studia magisterskie z zakresu pedagogiki, studia magisterskie z filologii angielskiej, studia z zarządzania zasobami ludzkimi, Szkołę Trenerów Metrum, Szkołę Profesjonalnego Coachingu oraz Szkołę Treningu i Coachingu Zespołowego szereg szkoleń dla menedżerów.
Jest niepoprawną optymistką, w każdej sytuacji znajduje pozytywy.