feedback
You are currently viewing Co zrobić, żeby feedback pomagał?

Wiele osób, niezależnie od stanowiska, na myśl o konieczności udzielenia lub przyjęcia krytycznego feedbacku dostaje dreszczy. I nic dziwnego. Lata edukacji nauczyły nas tego, że błędy są czymś karygodnym i należy spodziewać się nieprzyjemności.

Tymczasem dobrze udzielona informacja zwrotna pomaga w:

– rozwijaniu kompetencji pracowników

– budowaniu zaufania między pracownikiem a przełożonym oraz między pracownikami

– budowania zaangażowania i odpowiedzialności za wykonywane zadania.

Prowadzimy szkolenia
i coaching dla menedżerów

Jak przygotować się do udzielenia krytycznej informacji zwrotnej?

Zanim ruszysz z szarżą i feedbackiem na ustach, usiądź. Zastanów się, co jest powodem, z jakiego chcesz udzielić informacji zwrotnej. Czy jest to chęć pokazania pracownikowi co zrobił źle? A może raczej chęć wsparcia pracownika w osiąganiu coraz lepszych efektów? Od tego jaka jest Twoja intencja w dużej mierze będzie zależało to, jak krytyczny feedback zostanie wypowiedziany i odebrany. Jeśli za Twoimi intencjami będą się kryły takie emocje jak, np. złość, rozczarowanie, zniecierpliwienie, lepiej poczekaj z rozmową. Zadbaj, żeby zastąpiły je uczucia takie jak np. troska, nadzieja, akceptacja. Tylko wtedy wypowiadane przez Ciebie słowa, Twój głos i mowa ciała będą spójnie dawały sygnał pracownikowi, że przekazujesz feedback bo zależy Ci na tym pracowniku. Kiedy ktoś do nas podchodzi z taką intencją trudno jest odrzucić wsparcie.

Jak przekazać feedback pracownikowi?

Kiedy kwestię intencji masz już za sobą przyjrzyj się dokładnie sytuacji, która spowodowała, że chcesz udzielić informacji zwrotnej. Jak zarejestrowałoby ją beznamiętne oko kamery? Jakie są fakty? Co się wydarzyło? Te informacje trzeba będzie przytoczyć w rozmowie ze współpracownikiem. Nie jest to, wbrew pozorom łatwe zadanie, dlatego, że w sposób naturalny nasz mózg podpowiada nam interpretacje. „Podczas prezentacji drżał mu głos, bo się nie przygotował”. „Nie zrobił tego na czas, bo jest leniwy”. „Nie zgadza się ze mną, bo chce mnie zdenerwować”. Takie interpretacje nie będą prowadziły do rozwiązania problemu i nie pomogą pracownikowi nie bać się feedbacku. Dlatego szczególnie ważne jest, aby mówiąc o faktach unikać oceniania drugiej osoby, piętnowania i obwiniania – to spowoduje, że rozmówca skupi się na samoobronie, Ty na szukaniu kontrargumentów, a problem jaki był, taki pozostanie.

Jak wywołać motywację dzięki informacji zwrotnej?

Staraj się nie skupiać przesadnie na przeszłości. Co było to było. Trzeba sobie poradzić z konsekwencjami i wyciągnąć wnioski na przyszłość. No właśnie! Przyszłość! To jest to na czym warto się skupić udzielając krytycznego feedbacku.

Powiedz jak w odniesieniu do Twoich potrzeb powinno w przyszłości wyglądać zachowanie pracownika, co jest dla Ciebie najważniejsze. Na przykład: „zależy mi na tym, żebyś w przyszłości materiały do prezentacji przesyłał do mnie wcześniej” lub „chciałbym, żebyś prezentował dane w sposób płynny i pewny siebie” albo „pomogłoby mi, gdybyś dokładnie wytłumaczył z jakiego powodu się ze mną nie zgadzasz”. Nie skupiamy się więc na tym jak zachował się pracownik, co nas zdenerwowało czy rozczarowało, a na tym jak chcielibyśmy, żeby działanie tej osoby wyglądało w przyszłości.

Mówimy tu o swojej perspektywie, ale perspektywa pracownika będzie równie ważna. Dlatego koniecznie zapytaj o jej lub jego zdanie na ten temat. To pomoże mu bardziej zaangażować się zarówno w rozmowę jak i zmianę postępowania. Przekona pracownika, że ma wpływ na zmianę oraz, że Ty nie narzucasz rozwiązań tylko prosisz o współpracę.

Prowadzimy szkolenia
i coaching dla menedżerów

Efektywna komunikacja to nie tylko wypowiadane przez nas słowa. Składa się na nią wiele czynników, o których niestety często zapominamy. Nasze intencje, interpretacje, nastrój w znacznym stopniu wpływają na widoczne aspekty komunikacji, czyli słowa, intonację i mowę ciała. Jeśli zależy Ci na tym, aby Twój feedback był pozytywnie przyjmowany i był dla pracownika iskrą do zmiany zainwestuj czas w przygotowanie do rozmowy, a następnie skup się na przyszłości.

Realizowane przez nas szkolenia z komunikacji w dużym stopniu skupiają się właśnie na tych aspektach porozumiewania się. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej jak tworzymy programy szkoleń i dlaczego są one skuteczne, umów się na bezpłatną konsultację.

Agnieszka Dunaj

Uczy menedżerów nowoczesnego podejścia do zarządzania ludźmi opartego na zaufaniu i budowaniu zaangażowania. Prowadzi warsztaty rozwijające kompetencje menedżerskie i coaching menedżerski.
Specjalizuje się w tematyce związanej z motywowaniem pracowników i komunikacją. Pomaga firmom przechodzić na partnerski i partycypacyjny styl zarządzania. Pracuje na sali szkoleniowej od 2001 roku i stale poszukuje nowych sposobów na ciekawe i efektywne przekazywanie wiedzy. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie menedżerskie, zarządzała zespołami w projektach międzynarodowych.
Ukończyła studia magisterskie z zakresu pedagogiki, studia magisterskie z filologii angielskiej, studia z zarządzania zasobami ludzkimi, Szkołę Trenerów Metrum, Szkołę Profesjonalnego Coachingu oraz Szkołę Treningu i Coachingu Zespołowego szereg szkoleń dla menedżerów.
Jest niepoprawną optymistką, w każdej sytuacji znajduje pozytywy.