Dlaczego nie mówimy pracownikom o tym, co nam przeszkadza

Zespół słucha o podziale projektu
You are currently viewing Dlaczego nie mówimy pracownikom o tym, co nam przeszkadza

Menedżerka, pracująca w branży kreatywnej, zwróciła się do SILLEO z prośbą o sesję doradczą. Miała problem z pracownikiem, który nie stosował się do jej poleceń. Nie wiedziała, jak go rozwiązać. Jeśli jesteś liderem lub właścicielem firmy i chcesz uniknąć podobnej sytuacji w swojej firmie, z tego artykułu dowiesz się, co może prowadzić do takiej sytuacji.

Wspomniana menedżerka zgłosiła się do mnie, ponieważ jeden z jej pracowników, odpowiedzialny za marketing w firmie, pomimo otrzymania instrukcji dotyczących tego, w jaki sposób ma raportować swoje działania:

  • nie stosował się do nich,
  • nie robił raportów lub robił je w sposób niezgodny z tym, o co prosiła,
  • jeśli raportował do niej swoją pracę, najczęściej robił to pobieżnie i sporadycznie,
  • często pomijał ją i szedł bezpośrednio do przełożonego, który był nad nią w strukturze firmy.

Co czuła menedżerka ignorowana przez pracownika?

Menedżerka była tym faktem mocno sfrustrowana i czuła się bezsilna. Nie wiedziała, które zadania pracownik już wykonał. Nie potrafiła ocenić efektów jego pracy, ponieważ nie rozumiała niektórych działań, które podejmował.

Co robiła menedżerka, by zmienić zachowanie pracownika?

Menedżerka wielokrotnie dawała pracownikowi informacje zwrotne, ale nie przynosiły one efektów. Negatywne, niewłaściwe zachowanie utrzymywało się.

Dlaczego feedback dany pracownikowi nie zadziałał?

Klientka, przychodząc na sesję doradczą, nie wiedziała, dlaczego jej feedback nie działa. Była przekonana, że udziela go we właściwy sposób. Czuła się bezsilna, bo nie widziała reakcji na informację zwrotną. Z czasem doszła do wniosku, że nie chce już przychodzić do pracownika i kolejny raz mówić mu, że coś jest nie tak. Zaczęła go unikać, ponieważ czuła się bardzo źle z tym, że ją pomija.

Po sesji menedżerka uświadomiła sobie, że nie dawała mu dobrego feedbacku, ponieważ kierowała go do merytorycznej części jego pracy, a nie do postawy, którą w stosunku do niej prezentował.

Co myśli pracownik, gdy menedżer nie reaguje na błędy?

Czasami jest tak, że menedżer widząc brak reakcji pracownika na otrzymaną informację zwrotną, czuje bezsilność, złość i bezradność. Frustracja narasta, ponieważ ma poczucie niskiej skuteczności jako lider. W efekcie niekiedy:

  • postanawia nie narażać się na śmieszność i odpuścić, ponieważ nie chce czuć jeszcze mocniej, jak bardzo pracownik go ignoruje,
  • przestaje reagować na błędy pracownika.

To z kolei może prowadzić do sytuacji, w której pracownik dojdzie do wniosku, że skoro daliśmy mu spokój, może pozwalać sobie na utrzymywanie niewłaściwego zachowania i powielanie błędów.

Dlaczego menedżerowie nie mówią pracownikom o tym, co im przeszkadza?

Nie zawsze jest tak, że menedżerowie nie mówią pracownikom o tym, co im przeszkadza. Niekiedy mówią, ale nie wierzą w to, że kolejne zwrócenie uwagi przyniesie jakiś efekt. Po kilku/kilkunastu nieudanych próbach nie chcą mierzyć się i stawać twarzą w twarz z trudną sytuacją, pokazującą ich nieskuteczność jako menedżerów.

Niekiedy również nie wiedzą, jak robić to skutecznie, by nie urazić drugiej osoby. Tutaj pomocne są szkolenia z komunikacji i zarządzania zespołem lub indywidualne konsultacje menedżerskie.

Co zrobić, gdy pracownik ignoruje menedżera?

Poradziłem menedżerce, by odpowiedziała sobie na pytanie, do jakiego konkretnego działania, zachowania pracownika daje mu feedback i czy jest on skuteczny? Podczas kolejnych sesji będziemy szukać odpowiedzi.

Jeśli masz wątpliwości co do tego, czy Twój feedback jest efektywny albo poczucie, że nie jest i nie wiesz, jak to zmienić, przedyskutuj to z kimś. Jako trener i coach menedżerów z 16-letnim doświadczeniem zapraszam do kontaktu i umówienia się na konsultację do mnie. Nie ma jednej recepty dla wszystkich, bo ludzie w zespołach są różni. Każda sytuacja jest nieco inna i może wymagać podjęcia innych działań.

W SILLEO prowadzimy również szkolenia menedżerskie, które pozwolą Ci podnieść swoje kompetencje.

Polecam lekturę artykułu -> Co zrobić, żeby feedback pomagał?

Bruno Żółtowski

Doradza menedżerom i wspiera zarządy firm w budowaniu strategii HRM (Human Resources Management). Diagnozuje potrzeby organizacji i projektuje procesy rozwojowe dla firm i instytucji. Specjalizuje się w usprawnianiu pracy zespołów oraz szkoleniu menedżerów z zarządzania zadaniami i efektywności osobistej.
Wykorzystuje doświadczenia zawodowe zdobyte w pracy trenera, menedżera i przedsiębiorcy, co pomaga mu syntetyzować wiedzę i skuteczniej rozwiązywać problemy Klientów. W 2005 roku założył firmę SILLEO, gdzie obecnie pełni rolę prezesa Zarządu spółki.
Ukończył studia magisterskie i doktoranckie z zakresu psychologii, studia menedżerskie w Szkole Głównej Handlowej, szkołę coachingu, Szkołę Trenerów Biznesu Moderator, liczne szkolenia dla trenerów i z zakresu Lean Management.
Uwielbia włóczęgę po świecie z plecakiem na plecach i dobrego bluesa.