Pracownicy działów HR coraz częściej kierują do nas pytania o to jak rekrutować takich kandydatów. Co to jest „Pokolenie Z” przeczytacie w naszym poprzednim wpisie. Dziś zastanówmy się, jak ich pozyskać?
Pokolenie Z – wyzwanie dla rekruterów
Dobra wiadomość dla rekruterów jest taka, że młodzi z pokolenia Z to osoby, które nie boją się ciężkiej pracy. Dla lepszych możliwości mogą pracować popołudniami, wieczorami i w nocy, nie mają też problemów z relokacją, nawet bardzo daleką, jeśli tylko uznają, że jest tego warta.
Informacji o możliwościach pracy szukają naturalnie w Internecie, jednak tradycyjne formy, takie jak zakładka „kariera”, nie są już dla nich wystarczającym źródłem informacji. Sięgają dalej – po informacje o firmie w grupach na portalach społecznościowych, opinie rówieśników, wirtualne wycieczki. Są zainteresowani nie tylko opisem pracy czy wymagań, ale także informacjami o kulturze organizacyjnej, o atmosferze w pracy. Przed rekruterami poszukującymi kandydatów do pracy wśród przedstawicieli „Zetek” na pewno spore wyzwanie w zakresie employer brandingu: stworzenie marki pracodawcy wspierającego rozwój pracowników, dbającego o atmosferę, nowoczesnego i innowacyjnego.
Decyzję o aplikowaniu przedstawiciele Pokolenia Z podejmują szybko, szybko też wysyłają swoje zgłoszenia i co ważne, oczekują szybkiej odpowiedzi. Nie interesują ich długotrwałe, wieloetapowe procesy rekrutacyjne, po prostu tracą nimi zainteresowanie. Chcą też transparentności przebiegu rekrutacji, potrzebują wiedzieć, kiedy mogą się spodziewać kontaktu ze strony rekruterów, jak długo będą musieli czekać na ostateczną odpowiedź. Generalnie – im bardziej przejrzysty i szczegółowo opisany proces – tym lepiej.
Co zrobić żeby zrekrutować kandydatów z Pokolenia Z:
- Zadbaj nie tylko o adekwatny i atrakcyjny opis stanowiska w ofercie, ale weź pod uwagę także inne formy przedstawienia zadań i oczekiwań – filmy, prezentacje pracowników, różne formy graficzne, np. infografiki.
- Kontroluj i urozmaicaj kanały informowania o marce pracodawcy, korzystaj z pełni dobrodziejstw Internetu, przy czym nie pomijaj kontaktu bezpośredniego z kandydatami.
- Zadbaj o atrakcyjność przekazu – warto rozważyć zaangażowanie w życie uczelni wyższych, niestandardowe akcje promocyjne, promowanie społecznego zaangażowania przyszłego pracodawcy i włączanie w nie potencjalnych kandydatów, zaangażowanie w ciekawe akcje w mediach społecznościowych, pozyskanie partnerów wśród popularnych blogerów czy organizacji pozarządowych.
- Zapewnij krótki proces rekrutacji, bądź w ciągłym kontakcie z kandydatem i zadbaj o udzielenie mu rzetelnej informacji zwrotnej.
Pokolenie Z – jakie korzyści możesz uzyskać dzięki zatrudnieniu młodego kandydata?
Jakkolwiek pokolenie ZPokolenie Z lub generacja Z to osoby urodzone po 1993, a według niektórych źródeł - 1995 roku. Te młode osoby, w przeciwieństwie do Milenialsów (urodzonych między 1980 a 1993 rokiem)... More wymagać będzie od nas odejścia od dotychczasowych sposobów zarządzania, rekrutowania czy budowania marki pracodawcy, z pewnością wniesie świeży powiew do kultury organizacyjnej. Ze swoim oparciem się na nowoczesnych technologiach, zmusi wiele skostniałych organizacji do tego, aby nabrać nieco elastyczności i pobudzić kreatywność. Warto więc być na to przygotowanym.