Rola menedżera jest jedną z kluczowych dla rozwoju firmy. Zostając nim, stajesz się odpowiedzialny nie tylko za swoje zadania, ale również za zespół, którym zarządzasz. Jeśli zastanawiasz się, jakich umiejętności menedżerskich potrzebujesz, by spełniać się w tej roli, odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Obejmując stanowisko lidera, jesteś już nie tylko pracownikiem i ekspertem w swojej dziedzinie. Od tego momentu zaczynasz pełnić wiele ról. Stajesz się po części strategiem, analitykiem, coachem, przywódcą, mediatorem, a niekiedy również „wyrocznią”. Potrzebujesz umiejętności menedżerskich we wspomnianych obszarach, kompetencji miękkich i twardszych. Przeczytaj i sprawdź, które już posiadasz, a które potrzebujesz nabyć.
Umiejętności miękkieto termin, który zawiera w sobie szereg umiejętności osobistych, wpływających na jakość relacji z ludźmi oraz pracy. Należą do nich umiejętności komunikacyjne, rozwiązywania problemów, organizacyjne. Są one uniwersalne, niezbędne bez... More potrzebne menedżerowi
Umiejętności miękkieto termin, który zawiera w sobie szereg umiejętności osobistych, wpływających na jakość relacji z ludźmi oraz pracy. Należą do nich umiejętności komunikacyjne, rozwiązywania problemów, organizacyjne. Są one uniwersalne, niezbędne bez... More to cechy psychofizyczne i kompetencje społeczne. Decydują one o naszych zachowaniach, reakcjach na różne sytuacje, relacjach społecznych. Są wrodzone lub nabyte z czasem na podstawie doświadczeń. Dopełniają kwalifikacje zdobyte podczas nauki. Część z nich da się wytrenować. Te, które niewątpliwie potrzebne są liderowi to:
- Umiejętności komunikacyjne:
- słuchanie bez przerywania,
- zadawanie pytań zachęcających do wypowiedzi,
- mówienie językiem zrozumiałym dla pracownika, parafrazowanie zdań i uściślanie wypowiedzi pracownika,
- jasne i zrozumiałe formułowanie swoich myśli,
- autoprezentacja.
- Umiejętności właściwego, sprawiedliwego oceniania na podstawie faktów, a nie wyobrażeń, plotek i skupianie się na:
- wynikach pracy,
- zachowaniach pracownika,
- osiągnięciach,
…bez oceniania osoby i jej cech charakteru.
- Umiejętności związane z motywowaniem:
- zachęcanie do pracy,
- zapalanie do nowych pomysłów,
- „sprzedawanie” własnych pomysłów zespołowi,
- odpowiednie reagowanie na zniechęcenie pracowników,
- właściwa ocena poziomu motywacji członków zespołu.
Przeczytaj również -> Dlaczego pracownikom brakuje samodzielności? i dowiedz się, co może być tego przyczyną.
- Umiejętność rozwiązywania konfliktów:
- świadomość różnic i uszanowanie ich,
- rozpoznawanie sprzecznych potrzeb,
- szukanie kompromisów korzystnych dla obu stron konfliktu,
- Umiejętność przezwyciężania problemów i radzenia sobie w sytuacjach trudnych/stresowych:
- kontrola swoich emocji i zachowań,
- trzeźwe działanie pod presją,
- niepoddawanie się.
- Odwaga w dążeniu do celu i braniu personalnej odpowiedzialności za swoje decyzje:
- odpowiedzialność moralna,
- wyzbycie się niezdrowego egoizmu.
- Umiejętność integrowania ludzi wokół wspólnych celów:
- tworzenie okazji do spotkań i lepszego poznania się,
- dbanie o afiliację (podtrzymywanie pozytywnych kontaktów) w zespole,
- celebrowanie sukcesów.
- Umiejętność współpracy z innymi menedżerami.
Umiejętności twardsze w pracy lidera
Umiejętności twardsze to kompetencje wspierające organizację pracy i zarządzanie zadaniami w zespole. W pracy menedżera pomocne są takie jak:
- Planowanie i organizacja pracy:
- dobre szacowanie czasu wymaganego na realizację zadań,
- znajomość narzędzi ułatwiających organizację pracy w zespole,
- ustalanie priorytetów,
- delegowanie zadań i ich kontrola.
- Identyfikowanie talentów i adekwatne ocenianie kompetencji pracowników, a co za tym idzie dopasowanie zadań do ich możliwości.
- Analizowanie danych, na podstawie których podejmuje się decyzje:
- wyciąganie wniosków/lekcji na przyszłość,
- proponowanie rozwiązań.
- Stawianie realnych do osiągnięcia celów i przekładanie ich na zadania w zespole oraz dbanie o środki niezbędne do ich realizacji.
Jak widzisz znakomite przygotowanie merytoryczne i bycie ekspertem w swojej dziedzinie nie wystarczą, by efektywnie zarządzać zespołem. Część wymienionych umiejętności menedżerskich z pewnością już masz. Uzupełniając je o nowe kompetencje, zwiększysz swoje szanse na bycie dobrym, skutecznym i cenionym liderem.
Rozwój umiejętności menedżerskich z SILLEO
W SILLEO pomagamy liderom zdobywać kompetencje menedżerskie niezbędne do zarządzania zespołem. Od 16 lat prowadzimy szkolenia, udzielamy konsultacji, doradzamy. Jeśli potrzebujesz wsparcia, zapoznaj się z naszą ofertą, umów na bezpłatną konsultację i najważniejsze – sprawdź opinie naszych dotychczasowych klientów.