Pytania, które zadaje sobie manager
You are currently viewing Jak zdobyć zaufanie pracownika?
Sprawny manager szuka rozwiązań i nieustannie zadaje sobie ważne pytania.

Trudne rozmowy o zaufaniu

Zaufanie to fundament każdej relacji, zarówno osobistej, jak i zawodowej. Jednak nie można go zdobyć, domagając się go wprost, na przykład mówiąc: „Musisz mi zaufać.”  Ryzykowne jest również  powiedzieć: „Przestałam/ przestałem Ci ufać” lub „Nie ufam Ci” , zostało ono zawiedzione. Rozmowa o zaufaniu jest jednym z najtrudniejszych tematów do poruszenia, zwłaszcza gdy dotyczy jego utraty wobec współpracownika.

Dlaczego rozmowy o zaufaniu są trudne?

Mówienie o utracie zaufania wywołuje u drugiej strony poczucie wstydu, lęku lub gniewu. Takie emocje raczej prowadzą do postawy obronnej niż gotowości do przyjęcia feedbacku. Nic więc dziwnego, że na ogół unikamy takich rozmów. Unikanie tematu zaufania może przynieść jednak wiele szkód. Utrzymanie dobrych relacji, pomimo braku zaufania pracownika, wymaga ukrywania prawdziwych uczuć, co obciąża nas psychicznie. Osłabia się również zaufanie w zespole. Z czasem możemy ulec pokusie, aby porozmawiać o tej osobie z kimś innym zamiast bezpośrednio z nią. Wybierając taką drogę, sami stajemy się niegodni zaufania, naruszając zasadę poufności i stając się nieszczerzy.

Znaczenie rozmów o zaufaniu

Rozmowy o zaufaniu są konieczne, by utrzymać lub odbudować więzi z innymi. Podejmowanie trudnych rozmów i bycie szczerym nie oznacza jednak, że możemy mówić, co się myśli, nie biorąc pod uwagę, jak to wpłynie na innych. Ważne jest, by nie tylko zakomunikować utratę zaufania, ale również przedstawić konkretną sytuację, w której doszło do naruszenia zaufania. Dopiero wtedy mamy szansę na rozmowę o tym, co się stało i uzyskanie jakiejś zmiany.

Jak się przygotować do rozmowy o utracie zaufania?

Zanim powiesz komuś, że jego zachowanie wpłynęło na utratę twojego zaufania, konieczna jest refleksja i dobre przygotowanie. Oto kilka kroków, które mogą w tym pomóc:

 

  1. Przywołaj w pamięci moment, który doprowadził do naruszenia zaufania. Zwykle będzie to sytuacja, w której ktoś naruszył granice lub zachował się niezgodnie z zasadami.
  2. Bądź obiektywny i unikaj ogólników. Skup się wyłącznie na faktach w tej konkretnej sytuacji. Powstrzymaj się przed interpretowaniem i ocenianiem zachowania.
  3. Zdefiniuj oczekiwania, jakie miałeś wobec tej osoby. Czego się spodziewałeś? Na jakiej podstawie określiłeś oczekiwania? Czy były one jasne i zrozumiałe dla drugiej strony?
  4. Odnieś się do katalogu BRAVING. Które elementy zostały naruszone w kontekście utraty zaufania?
  5. Określ cel rozmowy. Co chciałbyś osiągnąć poprzez tę rozmowę? Czy celem jest zrozumienie, naprawienie relacji czy określenie nowych oczekiwań?
  6. Zrób plan działania. Opracuj kroki, które mogą przyczynić się do poprawy sytuacji. Określ ewentualne konsekwencje, jeśli zaufanie nie zostanie przywrócone.

  1.  

  1.  

  1.  

  1.  

  1.  

Jak przeprowadzić rozmowę o utracie zaufania?

Kiedy już jesteś przygotowany, możesz posłużyć się poniższym schematem. Opisuje on krok po kroku, co robić, aby rozmowa była jak najbardziej komfortowa dla obydwu stron.

 

  1. Rozpocznij od wyrażenia empatii. Wyraź zrozumienie dla drugiej osoby. Unikaj oskarżeń, skup się na wyrażeniu własnych uczuć i obserwacji.
  2. Przedstaw fakty. Opisz konkretnie, jakie zachowanie doprowadziło do utraty zaufania.
  3. Prowadź otwartą komunikację. Zachęcaj do otwartej rozmowy, pytaj o perspektywę drugiej strony. Słuchaj uważnie i bez przerw, starając się zrozumieć, co doprowadziło do danego zachowania.
  4. Nawiąż do katalogu BRAVING. Powiedz o tym, jak zachowanie drugiej strony wpłynęło na twoje zaufanie do niej. Odwołaj się do 7 kluczowych elementów katalogu BRAVING, które zostały naruszone.
  5. Określcie wzajemne oczekiwania i ustalcie plan. Ustalcie, jakie macie wobec siebie oczekiwania oraz jakie kroki zostaną podjęte, aby przywrócić zaufanie.
  6. Zakończ rozmowę pozytywnie. Podkreśl, że celem rozmowy jest naprawa relacji. Potwierdź gotowość do współpracy i wspólnego działania.

Korzyści z trudnych rozmów

Zmierzenie się z dyskomfortem, jaki czujemy w obliczu trudnej rozmowy, jest o wiele lepszym rozwiązaniem niż „zamiatanie pod dywan”. Szczera rozmowa na temat utraty zaufania pozwala łatwiej ocenić sytuację, stając twarzą w twarz z problemem. Kiedy znamy fakty, odczucia i opinie – znajdziemy bardziej adekwatne rozwiązania, które realnie wpłyną na wzajemną współpracę i zaufanie.

Budowanie zaufania

Reagując na sytuacje, w których dochodzi do naruszenia naszego zaufania, sami stajemy się bardziej godni zaufania i przewidywalni dla innych. Ludzie czują się bardziej komfortowo i bezpiecznie w towarzystwie osób, których zachowanie jest łatwe do przewidzenia. To ułatwia budowanie dobrych i silnych relacji.

Podsumowując, rozmowy o zaufaniu, choć trudne, są niezbędne do utrzymania i budowania silnych, zdrowych relacji. Wymagają one empatii, otwartej komunikacji oraz gotowości do wspólnego poszukiwania rozwiązań. Unikanie tych rozmów przynosi więcej szkody niż pożytku, dlatego warto podjąć to wyzwanie.

Beata Adamczyk-Nowak

Rozwija kompetencje społeczne menedżerów, które pozwalają im sprawnie zarządzać zespołami. Od 2000 roku prowadzi szkolenia opierając się na rzetelnej, empirycznie sprawdzonej wiedzy i praktyce biznesowej. Od ponad dwudziestu lat jest menedżerką i przedsiębiorcą.
Specjalizuje się w tematyce efektywności osobistej menedżerów, zarządzaniu zespołami i budowaniu kultury feedbacku w organizacjach. Pomaga menedżerom rozwijać umiejętności przywódcze.
Usprawnia procesy zarządcze w firmach Klientów opierając się na dobrych praktykach zarządzania zadaniami i czasem. Wykorzystuje aplikacje i nowe technologie do poprawiania produktywności zespołów. Optymalizuje procesy HR.
Ukończyła studia magisterskie z zakresu psychologii, studia z zarządzania zasobami ludzkimi, Szkołę Trenerów Biznesu Moderator, Szkołę Coachingu Menedżerskiego.
Jest pasjonatką biegania, najdłuższy pokonany dystans to ultramaraton Super Trail - 130 km górami.