You are currently viewing Menedżerze uważaj na swój telefon!

Menedżerze uważaj na swój telefon!

Z badań Center for Creative Leadership wynika, że aż 60% menedżerów i kadry kierowniczej dzięki posiadaniu smartfonów poświęca 13,5 godziny dziennie na pracę. Zamiast 40 godzin, spędzają w niej średnio ponad 72 godziny tygodniowo. Jak fakt bycia pod telefonem wpływa na nasze życie i zdrowie psychiczne? Jakie są objawy uzależnienia od telefonu i jak menedżer może z nim walczyć? O tym w poniższym artykule.

W lipcu obchodziliśmy dzień bez telefonu, czyli powrotu do coraz odleglejszej i nieznanej młodemu pokoleniu przeszłości. Prawie 40 lat temu ludzkość nie znała telefonów komórkowych. Dziś ma go niemalże każdy, a problem fonoholizmu (uzależnienia od smartfonów) narasta. Wbrew pozorom dotyka nie tylko młodych ludzi. Dziś niemalże każdy z nas jest w mniejszym lub większym stopniu uzależniony od smartfona. Czy dzień bez telefonu może to zmienić?

Menedżer bez telefonu jak bez ręki

Telefon kiedyś będący urządzeniem do komunikowania się, dziś pełni coraz więcej ról z racji posiadanych funkcji i możliwości, jakie daje. To sprawia, że przywiązujemy się do niego coraz bardziej. Mieści się w nim spora część naszego życia prywatnego, a gdy jest również narzędziem pracy, powodów, by do niego zajrzeć, jest dwa razy więcej. 

Jako menedżer z pewnością lubisz mieć kontrolę, a smartfon, znajdujący się w nim Internet i możliwość szybkiego kontaktu z ludźmi, dają Ci jej poczucie. Pytanie brzmi, jak się czujesz, gdy go zapomnisz? Czy masz wrażenie, że brakuje Ci czegoś ważnego? Łapiesz się na tym, że co chwilę chcesz po niego sięgnąć? Dobrze od czasu do czasu przyjrzeć się tej relacji.

Z drugiej strony będąc menedżerem możesz dostrzegać problem nieustannego sięgania po prywatne telefony zwłaszcza wśród pracowników młodego pokolenia. Co z nim zrobić? Z mojego doświadczenia pracy z menedżerami wynika, że lepiej porozmawiać niż zakazywać używania telefonu, chyba, że jest to wskazane ze względów bezpieczeństwa.

Ile czasu spędzasz z telefonem?

O uzależnieniu od telefonu decyduje ilość czasu, przez jaki każdego dnia z niego korzystasz. Możesz to łatwo sprawdzić, instalując w smartfonie aplikację, np. App Usage pozwalającą zmierzyć, ile godzin dziennie go używasz, ile razy odblokowujesz i co wtedy robisz. Jeśli liczba godzin rośnie, to znak, że pora przyjrzeć się swoim relacjom z telefonem.

Menedżer i objawy uzależnienia od telefonu

Gdy telefon jest narzędziem pracy, łatwo usprawiedliwić przed sobą częste korzystanie z niego do późnych godzin nocnych i sprawdzanie tuż przed snem służbowej skrzynki mailowej. Objawy uzależnienia od telefonu to:

  • dyskomfort, niepokój lub wręcz panika, gdy zapomnimy telefonu lub rozładuje się w złym momencie,
  • pilnowanie, by telefon był zawsze pod ręką,
  • postrzeganie telefonu jako najważniejszego narzędzia codziennego kontaktu z ludźmi,
  • bardzo rzadkie rozstawanie się z telefonem nawet na krótką chwilę,
  • silna potrzeba ciągłego kontaktu za pośrednictwem telefonu,
  • ukrywanie lęków związanych z brakiem telefonu i zaprzeczanie, że problem istnieje.

Menedżer, smartfon a zdrowie psychiczne

Jak smartfon wpływa na nasze samopoczucie i zdrowie psychiczne? Nieustanne bycie online i korzystanie z telefonu, sprawia, że coraz mniej czasu poświęcamy na kontakty z ludźmi w realu. Wycofujemy się z relacji społecznych, koncentrując uwagę na Internecie, mailach, aplikacjach, komunikatorach czy social mediach. Efekt takiego stylu życia to często:

  • zanik zainteresowań i aktywności fizycznej,
  • gwałtowne wahania nastrojów,
  • trudności z zasypianiem i regularnym odżywianiem spowodowane zbyt długim korzystaniem z telefonu również przed snem,
  • niewsypanie i przemęczenie,
  • zaniedbywanie codziennych obowiązków,
  • dekoncentracja,
  • sięganie po leki i ich nadużywanie,
  • trudne relacje z bliskimi lub ich powolny zanik i spędzanie czasu samotnie,
  • problemy w pracy.


Istnieją badania dowodzące, że u osób z fonoholizmem dochodzi do ubytku istoty szarej w mózgu odpowiedzialnej m.in. za pamięć, inteligencję, mowę, myślenie abstrakcyjne, pisanie czy czytanie.

Jak zapobiegać, by nie leczyć?

Jeśli masz poczucie, że problem nadużywania smartfona dotyczy również Ciebie, mam kilka wskazówek:

  • postaraj się rzadziej sięgać po telefon, 
  • świadomie zostawiaj go w domu, np. gdy wychodzisz na spacer i staraj się panować nad niepokojem z tym związanym, jeśli się pojawi,
  • celowo kładź telefon poza zasięgiem wzroku i staraj się zapomnieć o nim na kilka godzin,
  • staraj się wykonywać tylko niezbędne telefony.

Najlepszym lekarstwem na fonoholizm jest umiar. 

Dzień bez telefonu – czy to jeszcze możliwe?

Niewątpliwie potrzebujemy nauczyć się korzystać ze smartfonów w nieco inny sposób, by mieć poczucie, że to my go mamy, a nie on nas. Dzień bez telefonu jest okazją do refleksji nad wpływem smartfona na nasze życie, funkcjonowanie i relacje z otoczeniem. Dobrym obrazem naszego przywiązania do tego urządzenia jest to, jak spędzamy urlop. Czy potrafimy się podczas niego wyłączyć? 

Dobrze od czasu do czasu zrobić sobie wolne od telefonu nie tylko w okresie wakacji. Efektywny odpoczynek offline wpływa wprost proporcjonalnie na naszą późniejszą efektywność w pracy i satysfakcję z życia.

Przeczytaj również -> Być bardziej efektywnym. Czyli jak wykorzystać dobę na 100%?

Bruno Żółtowski

Doradza menedżerom i wspiera zarządy firm w budowaniu strategii HRM (Human Resources Management). Diagnozuje potrzeby organizacji i projektuje procesy rozwojowe dla firm i instytucji. Specjalizuje się w usprawnianiu pracy zespołów oraz szkoleniu menedżerów z zarządzania zadaniami i efektywności osobistej.
Wykorzystuje doświadczenia zawodowe zdobyte w pracy trenera, menedżera i przedsiębiorcy, co pomaga mu syntetyzować wiedzę i skuteczniej rozwiązywać problemy Klientów. W 2005 roku założył firmę SILLEO, gdzie obecnie pełni rolę prezesa Zarządu spółki.
Ukończył studia magisterskie i doktoranckie z zakresu psychologii, studia menedżerskie w Szkole Głównej Handlowej, szkołę coachingu, Szkołę Trenerów Biznesu Moderator, liczne szkolenia dla trenerów i z zakresu Lean Management.
Uwielbia włóczęgę po świecie z plecakiem na plecach i dobrego bluesa.