Małe i średnie przedsiębiorstwa – jak rozwiązywać ich problemy?

Małe i średnie przedsiębiorstwa – jak rozwiązywać ich problemy?

Problemy zarządcze to codzienność wielu właścicieli firmy. Jeśli dotyczą również Ciebie i zastanawiasz się, jak sobie z nimi radzić, odpowiedź znajdziesz w tym artykule. Przeczytaj i dowiedz się, od czego zacząć rozwiązywanie problemów w małym i średnim przedsiębiorstwie oraz, jakie działania podjąć, by usprawnić jego funkcjonowanie.

Pracując z właścicielami firm, widzę jak różne problemy zarządcze, z którymi się borykają, skutecznie hamują ich rozwój, a w przypadku firm rodzinnych psują relacje z bliskimi (pisałem o tym w artykule FIRMY RODZINNE – NAJCZĘSTSZE PROBLEMY W ZARZĄDZANIU). Poniżej wskazówki, których często udzielam, świadcząc usługi doradztwa biznesowego.

Diagnoza problemów małych i średnich przedsiębiorstw

Rozwiązywanie problemów w firmie najlepiej zacząć od ich trafnej diagnozy. Aby ją przeprowadzić, wykonaj krok wstecz i spójrz na nią z szerszej perspektywy. Porozmawiaj z pracownikami i zapytaj:

  • Co ich zdaniem robisz źle?
  • Co zmieniliby w zarządzaniu firmą?
  • Jakie obszary wymagają poprawy?

Nie są to łatwe pytania, jednak zadając je, zyskasz wiele cennych informacji, które będą dla Ciebie wskazówką do dalszych działań.

Rozwiązania najczęstszych problemów małych i średnich przedsiębiorstw

Jeśli zauważasz, że pracownicy nie wiedzą, za co są odpowiedzialni lub kilka osób odpowiada za to samo:

  • uporządkuj i stwórz zakres obowiązków na stanowiskach dla wszystkich pracowników,
  • określ podległości służbowe, aby pracownicy wiedzieli, kto komu podlega i w jakim zakresie,
  • określ, kto kogo zastępuje podczas nieobecności.

Wyraźnie komunikuj to pracownikom i pilnuj, by trzymali się ustaleń. 

Dla poprawy funkcjonowania firmy i relacji w zespole pomocne będzie również zmapowanie procesów, czyli stworzenie mapy określającej, jak krok po kroku przebiegają w firmie podstawowe procesy np. obsługa klienta, produkcja, transport, zakupy. Tworząc ją:

  • wyznacz i określ wykonawców poszczególnych etapów danego procesu,
  • zapisz, kto odpowiada, za jaki etap,
  • dopilnuj, by przekazywanie etapów, leżało zarówno po stronie oddającego, jak i przyjmującego, aby obaj czuli się za nie odpowiedzialni.

Pracę firmy usprawni stworzenie księgi procedur zawierającej instrukcje działania (zwłaszcza gdy masz dużą rotację pracowników). Ułatwi ona wdrożenie nowo zatrudnionych osób i pozwoli zaoszczędzić czas potrzebny na ich przeszkolenie. W księdze procedur umieść informacje:

  • jakie czynności przeprowadza się na danym etapie procesu,
  • kto je wykonuje,
  • z jakich zasobów znajdujących się w firmie, należy korzystać.

Jeśli prowadzisz firmę rodzinną i dostrzegasz konflikty, zaangażuj ekspertów z zewnątrz (łatwiej jest im spojrzeć na nie z dystansu). Mogą to być mediatorzy, prawnicy czy trenerzy.

Wprowadzanie nowych technologii takich jak np. chmura, system CRM (z ang. Customer Relationship Management) zamiast Excela i eliminacja działań typu papier-ołówek, również usprawni współpracę w zespole.

Edukacja to często zaniedbany obszar, na który wielu firmom szkoda funduszy. Tymczasem inwestycje w szkolenia, studia podyplomowe pozwalają pracownikom nabywać nowych umiejętności, a w efekcie lepiej pracować. Oferty szkoleń i dofinansowań dla firm znajdziesz np. na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci efektywnie rozwiązywać problemy w firmie i usprawnić jej funkcjonowanie. Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia, zapraszam do kontaktu. Chętnie pomogę, podzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem zdobytym podczas pracy z właścicielami małych i średnich przedsiębiorstw.

Bruno Żółtowski

Doradza menedżerom i wspiera zarządy firm w budowaniu strategii HRM (Human Resources Management). Diagnozuje potrzeby organizacji i projektuje procesy rozwojowe dla firm i instytucji. Specjalizuje się w usprawnianiu pracy zespołów oraz szkoleniu menedżerów z zarządzania zadaniami i efektywności osobistej.
Wykorzystuje doświadczenia zawodowe zdobyte w pracy trenera, menedżera i przedsiębiorcy, co pomaga mu syntetyzować wiedzę i skuteczniej rozwiązywać problemy Klientów. W 2005 roku założył firmę SILLEO, gdzie obecnie pełni rolę prezesa Zarządu spółki.
Ukończył studia magisterskie i doktoranckie z zakresu psychologii, studia menedżerskie w Szkole Głównej Handlowej, szkołę coachingu, Szkołę Trenerów Biznesu Moderator, liczne szkolenia dla trenerów i z zakresu Lean Management.
Uwielbia włóczęgę po świecie z plecakiem na plecach i dobrego bluesa.