Jak poprawić komunikację?

Komunikacja jest prosta. Używamy jej każdego dnia. Wiele spraw, do załatwienia których nam służy, realizujemy skutecznie. Wiele relacji, które dzięki niej budujemy są dla nas satysfakcjonujące. Co w takim razie powoduje, że w tak wielu sytuacjach nie możemy się dogadać? Dlaczego konflikty w pracy utrudniają nam realizację zadań? Skąd nieprzyjemna atmosfera między współpracownikami, która psuje dobrą współpracę?

Komunikacja to proces

Komunikacja to proces, który toczy się między dwoma osobami. Jest zależny od nich obu. Jego kluczową część stanowią intencje i decyzje tych osób, a nie złożone narzędzia komunikacyjne, których mogą użyć.

Kiedy jednak spotykam się na szkoleniach komunikacyjnych z grupą uczestników to najczęściej słyszę pytanie: Co zrobić, żeby on/ona rozmawiał ze mną inaczej? Co zrobić, żeby on/ona zaczął w rozmowie bardziej się starać? Co zrobić, żeby on/ona komunikował się ze mną tak, żebym mógł realizować swoje cele?

Co zmienić, żeby lepiej się komunikować?

Najtrudniejsza część komunikacji to zaprzestanie koncentracji na tym, co źle robi mój rozmówca, a skupienie się na tym, co ja mogę zrobić, by ta rozmowa przebiegła lepiej. I wydawałoby się to bardzo proste. Ot, banalna rada, którą łatwo wprowadzić w życie, a jednak często to właśnie ta podstawowa zasada jest najtrudniejsza do zastosowania.

Wyobraź sobie, że bardzo się starasz w rozmowie z osobą, z którą nie jest łatwo ci się dogadać. I ona się stara. Jakie są szanse, że dojdziecie do porozumienia? Większość ludzi nie ma wątpliwości, że w takiej sytuacji komunikacja przebiegnie bez większych zakłóceń. Ale wyobraź sobie, że ty się starasz, a druga strona nie. Masz więc pole do podjęcia decyzji – starać się pomimo braku wzajemności, czy potraktować tę osobę tak samo jak zostałem potraktowany. Co wybierasz?

I tu dwie możliwości – jeśli przestajesz się starać, rozmowa z pewnością nie skończy się porozumieniem. Dodatkowo twój rozmówca uzna, że miał rację nie starając się już na początku. Ty zaś upewniasz się, że z tą osobą nie można się dogadać, a wszelki trud i tak pójdzie na marne. Nie wróży to dobrze waszym dalszym relacjom.

A może podejmiesz inną decyzję i pomimo braku wzajemności ze strony rozmówcy postanowisz się starać dalej. Jak długo będziesz się starał, jeśli osoba, z którą się komunikujesz nie zmieni swojego postępowania? Po ilu wymianach zdań uznasz, że już dość i nie warto?

Wpływ na komunikację z innymi

I tu dochodzimy do miejsca, w którym większość uczestników moich szkoleń z niezadowoleniem uświadamia sobie, że ma wpływ na komunikację z innymi. I, że wiele problemowych sytuacji wynika z tego, że nie są gotowi dawać „dobrej komunikacji”, gdy nie otrzymują jej w zamian. Zmiana jednak zaczyna się tam, gdzie decydujemy się starać, nawet wtedy, gdy inni się nie starają. I ku zaskoczeniu wielu – skuteczna komunikacja zaczyna się nie od zmiany zachowania innych, ale od ich własnego. I wtedy proste narzędzia komunikacyjne wystarczą, żeby poprawić komunikację, budować oparte na szacunku relacje i rozwiązywać konflikty. Dopiero wtedy widać, że komunikacja jest prosta.

Dorota Gdowska-Żółtowska

  • Posted by Silleo
  • On 30 marca 2020